Czym jest korozja?

Każdy użytkownik samochodu w większy lub mniejszy sposób powinien zadbać o stan własnych samochodowych elementów takich jak karoseria czy nadwozie. Niestety są to części które są podatne na rdze i korozje. Czym jest korozja? Jak ją usunąć? Jak ochronić auto przed tym zjawiskiem?

I73oOQZ

Dzięki lakierowaniu można ochronić nadwozie samochodu przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, w tym atmosferycznych, nadając mu większą trwałość i atrakcyjny wygląd. Do tego celu wykorzystuje się różne materiały do lakierowania.

Czym jest lakier?

Lakier to substancja w formie płynu, o różnym stopniu lepkości, którą nakłada się na materiał podłoża z wykorzystaniem odpowiedniej techniki. Po wyschnięciu powinien on utworzyć równomierną warstwę trwale związaną z podłożem – powłokę lakierową.

Lakier składa się z substancji błonotwórczej, pigmentu, rozpuszczalnika i środków pomocniczych. Substancja błonotwórcza tworzy elastyczną powłokę i stanowi część spoiwa z materiałem. Wiąże ona pozostałe składniki lakieru. Pigment nadaje kolor i określony stopień przeźroczystości lakierom. To bardzo drobno sproszkowane substancje nierozpuszczające się w substancji błonotwórczej. Rozpuszczalnik utrzymuje substancję błonotwórczą w stanie płynnym i zapobiega jej koagulacji podczas nakładania na powierzchnię. Po nałożeniu warstwy lakieru, rozpuszczalnik odparowuje. Środki pomocnicze decydują o jakości lakieru.

Materiały do lakierowania

W procesie lakierowania wykorzystuje się różne materiały, aby lakierowane podłoże było w efekcie gładkie i jednolite. Wśród materiałów tych można wyróżnić:

  • Szpachlówkę – plastyczny materiał, w postaci pasty, nakładany szpachlą, który wyrównuje nierówności i zamyka wszelkie rysy materiału. Ma dobrą przyczepność do różnych podłoży i daje się łatwo szlifować.
  • Grunt – płynna mieszanina, barwiona lub nie, która tworzy warstwę zamykającą pory materiału i chroni podłoże przed korozją. Grunt zapewnia dobrą przyczepność powłoki lakierowej.
  • Podkład – płynna, barwiona mieszanina z wysoką zawartością cząstek stałych, która wypełnia nierówności w powłoce grunty. Podkład nakładany jest zwykle metodą natryskową, co pozwala na uzyskanie gładkiej, równomiernej powierzchni, na którą nałożyć można lakier nawierzchniowy.
  • Emalie – wyroby lakierowane, tworzące idealnie gładką, twardą powłokę.
  • Lakier pigmentowy – złożony z cząsteczek organicznego pigmentu zawieszonego w spoiwie, tj. w substancji błonotwórczej. Ma intensywną barwę.
  • Lakier bezbarwny – pozbawiony barwników lakier, nakładany cienką warstwą, nadający połysk lakierom innego rodzaju.
  • Barwniki – substancje wnikające w materiał i zmieniające jego kolor, które nie tworzą osobnej powłoki i są przezroczyste.

    Są to jedynie podstawy o których warto wiedzieć zanim podejmiemy decyzję co do metody zabezpieczeń antykorozyjnych. Warto jednak zawsze zwrócić się do fachowca, poszukać sklepu lakierniczego, gdzie nie tylko dobierzemy odpowiedni kolor farby czy lakieru, ale możemy dowiedzieć się wszystkiego od specjalistów którzy tematem korozji zajmują się na co dzień.