Duża wilgotność w aucie – skutki.

Problem z dużą wilgotnością w aucie możemy zauważyć szczególnie w okresie jesieni i zimy, kiedy zwiększa się wilgotność powietrza. Oprócz problemów z zaparowanymi szybami pojawia się szereg innych powstałych w wyniku dostawania się wody w różne zakamarki naszego pojazdu. Jakie ujemne skutki powoduje woda i jak sobie radzić z jej negatywnym wpływem na nasze auto?

 

Wilgoć w samochodzie potrafi być uciążliwa szczególnie kiedy trzeba przecierać ją od wewnątrz, gdy zaparują szyby. Ale problem z wilgocią nie pojawia się tylko we wnętrzu auta. Gdy panuje deszczowa aura na zewnątrz woda może dostawać się w różne zakamarki samochodu co staje się często przyczyną zawilgocenia niektórych elementów i podzespołów auta, powodując często zniszczenia i brak możliwości uruchomienia pojazdu. Najczęstszy kontakt z wodą ma układ hamulcowy, który sam w sobie jest szczelny jednak jego podzespoły jak zaciski, klocki czy tarcze nie mają żadnych zabezpieczeń. Podczas hamowania układ hamulcowy rozgrzewa się i w kontakcie z zimną wodą lub śniegiem może dochodzić do pękania jego nieosłoniętych podzespołów lub ich zamarzania. Może się zdarzyć, że wsiadając rano po mroźnej nocy nie odpalimy naszego auta. W takim przypadku radzimy rozruszać auto poruszając nim na przemian do przodu i tyłu używając pierwszego i wstecznego biegu. Bardzo ważną kwestią jest aby nie pozostawiać na noc zaciągniętego hamulca ręcznego, pomimo iż wilgoć niekoniecznie musiała dostać się pomiędzy klocki i tarcze to jednak mogła zalegać w oplocie linki hamulcowej. W takim przypadku zostaną  zablokowane tylne koła w naszym aucie i niestety nie będzie możliwości rozpoczęcia jazdy.

Woda może wpływać nie tylko niekorzystnie na układ hamulcowy ale i na osprzęt silnika np obudowę alternatora. Szczególnie w starszych autach dochodzi do zwarcia instalacji elektrycznej. Najbardziej niebezpieczną sytuacją jest fakt zassania wody do cylindrów przez układ dolotowy, gdzie filtry są papierowe i całkowicie nie są w stanie zabezpieczyć się przed wodą.

Idealne okazują się filtry bawełniane i gąbczaste, które rewelacyjnie sobie radzą z nadmiarem wody.

Niestety woda potrafi przysporzyć wiele negatywnych skutków jak chociażby uszkodzenie układu korbowo-tłokowego wraz z wałem. Dostając się do cylindra podczas suwu sprężania, może spowodować liczne wygięcia lub pęknięcia korbowodu, powodując uszkodzenia silnika.

Jeżeli chodzi o sposoby na pozbycie się wody z zewnętrznych części naszego auta to nie ma złotej recepty. Natomiast jednym z lepszych i sprawdzonych metod radzenia sobie ze szkodliwym wpływem wody we wnętrzu pojazdu jest użycie funkcji ogrzewania auta lub zastosowanie żelowych kulek pochłaniania wilgotności. Dobrym pomysłem mogą być też materiałowe woreczki z ryżem w środku.

Pamiętajmy, że wilgotność w naszym pojeździe może zwiększać nieszczelna podłoga czy uszczelka,

złe ustawienie szyby, zawilgocone kanały wentylacyjne czy zużyty filtr kabinowy.

Każdy ze sposobów jest dobry o ile przynosi pożądane efekty.