Zabezpieczenie nadwozia przed korozją c.d.
Na czym polega gruntowanie antykorozyjne?
Jednym z etapów napraw lakierniczych realizowanych w warsztatach renowacyjnych, jest gruntowanie antykorozyjne. Jak sama nazwa wskazuje, pozwala ono na zabezpieczenie nadwozia samochodu poddawanego lakierowaniu przed szybkim powstaniem ognisk korozji i rdzy.
Etapy gruntowania antykorozyjnego
W ramach realizowania prac z zakresu przygotowania podłoża przed lakierowaniem, konieczne jest zagruntowanie gołej blachy. Zabieg możemy przeprowadzić z zastosowaniem podkładu reaktywnego lub podkładu epoksydowego. Tylko w ten sposób można solidnie zabezpieczyć blachę samochodu przed korozją.
Naprawa lakiernicza powinna dążyć do precyzyjnego odtworzenia wszystkich fabrycznych zabezpieczeń antykorozyjnych. Jeśli więc w wyniku prowadzonych prac lakierniczych doszło do odsłonięcia gołej blachy należy to miejsce zagruntować ze szczególnym zwróceniem uwagi na środki o właściwościach silnie antykorozyjnych
Gruntowanie reaktywne
Podkład reaktywny jest chemoutwardzalnym poliwinylowym materiałem gruntującym, nazywanym Wash Primer. Najlepsza temperatura nakładania to 15 stopni Celsjusza przy wilgotności nie większej niż 80%. Jego warstwa daje się dobrze szlifować na sucho. Grunt reaktywny nakłada się cienkimi warstwami w odstępie około 5-10 minut. Czas schnięcia wynosi 10 min w temp. 20 stopni Celsjusza. Suchość całkowita osiągana jest po dwóch dobach.
Należy pamiętać aby na grunty reaktywne stosować wyłącznie podkłady akrylowe, nie wolno nakładać na warstwę gruntu reaktywnego szpachlówki poliestrowej, podkładu epoksydowego oraz lakierów akrylowych.
Gruntowanie epoksydowe
Podkłady epoksydowe zapewniają znakomitą ochronę antykorozyjną dzięki wysokojakościowym żywicom i aktywnym dodatkom zapobiegającym korozji. Posiadają bardzo dobrą przyczepność do różnych podłoży i świetne właściwości izolacyjne.
Podkład epoksydowy można stosować „mokro na mokro”, pozostawiając czas na odparowanie 5-10 min po każdej warstwie. Czekając na wyschnięcie podkładu, należy pamiętać o wyszlifowaniu powierzchni papierem na sucho ręcznie P400-P500, mechanicznie P360-P500, na mokro ręcznie P800-P1000, mechanicznie P600-P1000. Twardość całkowitą uzyskuje się po ok. 12 godz.
Nie zapominajmy o tak ważnym etapie w lakiernictwie samochodowym. Dzięki stosowaniu podkładów antykorozyjnych możemy dłużej cieszyć się autem o ”zdrowych” blachach.